U aktuelnom vremenu, kada je čovek kao individua više no ikad zapljusnut subjektivnim i objektivnim problemima s jedne strane, i "brzim i lakim" rešenjima sa druge, mišljenja smo da bi stanovnici Srbije i okruženja trebalo da imaju alternativu u vidu štiva koje ima dokazanu praktičnu upotrebljivost a rezultat je rada priznatih stručnjaka.
Ediciju Obala smo zamislili kao pitomu obalu na koju čitalac – putnik pristaje kako bi se okrepio, prošetao, razmislio ili možda samo ćutke posmatrao reku pred sobom. Čitalac - putnik se potom vraća u svoj brod i nastavlja put, spremniji da pribrano i otvorenih očiju dočeka sve što ga čeka na putešestviju zvanom Život.
Stručne teme izdanja prilagođene su široj čitalačkoj publici a korak-po-korak uputstva omogućuju kvalitativne životne promene osobama suočenim sa stresom koji donosi savremeno doba. Izbor izdanja određen je procenom oblasti za koje smatramo da su u Srbiji i okruženju trenutno nedovoljno razvijene. Povratne reakcije čitalaca ohrabrile su nas da nastavimo putem kojim smo krenuli, odnosno putem koji podrazumeva odricanje od zavodljivih naslova lake psihologije u cilju posvećivanja kvalitetnim, konkretnim i pre svega korisnim delima iza kojih ćemo kao izdavačka kuća i kao pojedinci u svakom trenutku moći da stanemo.
Kada je u pitanju Obala - naš cilj je da na srpskom jeziku predstavimo najbolja svetska izdanja iz oblasti psihologije i samopomoći.
Sadržaj
Učenje samokontrole
Većina dece sa ADHD-om ima probleme sa ponašanjem. Nije stvar u tome da su ta deca „loša“ već u tome da se njihovo ponašanje ne poklapa sa onim što od njih očekuju roditelji i nastavnici. Deca sa ADHD-om možda neće zapamtiti pravila i upašće u nevolju jer ih se ne pridržavaju. Možda će im biti teško da sede mirno na času ili da imaju na umu da treba da podignu ruku ukoliko žele da nešto kažu. Možda pričaju suviše glasno kod kuće ili sa drugarima.
Aktivnosti u ovom poglavlju pomoći će ti da naučiš nova pravila ponašanja kako bi bio bolji u odnosima sa drugim ljudima, uključujući i tvoje roditelje, nastavnike, pa čak i tvoje prijatelje.
- Aktivnost 1: Možeš da se kloniš nevolje
- Mnoga deca sa ADHD-om ne mogu da predvide posledice svojih postupaka. Iako verovatno znaš šta će se desiti ukoliko prekršiš pravilo, ti ćeš možda to ipak uraditi.Ali, u većini situacija, možeš da predvidiš šta će se dogoditi ukoliko zaista razmisliš o tome. Kada naučiš da predvidiš šta će drugi ljudi uraditi i šta bi tebi moglo da se desi, biće ti lakše da kontrolišeš svoje ponašanje.
- Aktivnost 2: Možeš da predvidiš ponašanje drugih ljudi
- Mnoga deca sa ADHD-om ne mogu da predvide posledice svojih postupaka. Iako verovatno znaš šta će se desiti ukoliko prekršiš pravilo, ti ćeš možda to ipak uraditi.Ali, u većini situacija, možeš da predvidiš šta će se dogoditi ukoliko zaista razmisliš o tome. Kada naučiš da predvidiš šta će drugi ljudi uraditi i šta bi tebi moglo da se desi, biće ti lakše da kontrolišeš svoje ponašanje.
- Aktivnost 3: Čak i ako ti je dosadno, možeš da istraješ u onome što radiš
- Jedna od osobina koja je karakteristična za skoro svu decu sa ADHD-om jeste to da ih je lako omesti u onome što rade. Ovoj deci pre postane dosadno nego deci koja nemaju ADHD. Često su to veoma pametna deca, koja uprkos tome dobijaju loše ocene. Do toga dolazi zato što ova deca ne dovršavaju školske obaveze, domaće zadatke ili testove. Ali, možeš da naučiš kako da ostaneš zainteresovan za nešto čak i ako ti se to na početku čini teškim ili dosadnim. Ukoliko su zainteresovana, deca sa ADHD-om mogu provesti sate i sate u bavljenju nečim.
- Aktivnost 4: Možeš da naučiš da budeš strpljiviji
- Deci koja imaju ADHD teško je da čekaju ono što žele. Ona bi radije uzela mali kolačić odmah nego mnogo veći kolač za dva sata. Ali, možeš da naučiš da budeš strpljiviji kako bi kasnije uživao u većem kolaču! Strpljivost će ti pomoći da se bolje slažeš sa drugima.
- Aktivnost 5: Možeš da naučiš kako da postaneš bolji slušalac
- Mnoga deca koja imaju ADHD čim pomisle na nešto odmah to i izgovore, a to je ono što izluđuje ljude u njihovoj blizini. Bez obzira na to jesi li na času ili samo pričaš sa drugarima, važno je da znaš kada da pričaš a kada da slušaš. Biti dobar slušalac nije toliko lako koliko zvuči. Moraš da čekaš svoj red za reč, a moraš i da znaš kada je vreme da prestaneš da pričaš. Takođe, važno je i da znaš kada uopšte ne bi trebalo da govoriš.
- Aktivnost 6: Možeš da naučiš da sediš mirno
- Većini dece sa ADHD-om teško pada da sede bez vrpoljenja. Za decu kojoj je teško mirno da sede, ljudi ponekad kažu da su hiperaktivna, ili hiper. „Hiper” znači „mnogo nečega” ili „više nego što je uobičajeno”. Znači, ako si hiperaktivan, to znači da si ti samo aktivniji od druge dece. To što želiš da se krećeš unaokolo ne čini te lošim – ne, nikako – ali može da nervira tvoje roditelje ili čak drugu decu.
- Aktivnost 7: Možeš da naučiš da slediš uputstva
- Deca sa ADHD-om obraćaju pažnju na mnogo stvari istovremeno. Odrasli kažu da ih je lako omesti. Kada si podložan ometanju, teško ti je da obratiš pažnju na samo jednu stvar, pa ti je stoga teško i da slediš uputstva. Možda moraš da zapišeš uputstva, ili ih podeliš na manje korake.
- Aktivnost 8: Možeš da se ponašaš u skladu sa pravilima
- Odrasli očekuju da deca poštuju pravila. Postoje pravila koja se tiču ponašanja prema drugoj deci, pravila ponašanja za stolom, pravila o bezbednoj vožnji bicikla, i pravila ponašanja na času. Svuda su pravila! Neka od njih su napisana, ali većina nije, ili možda nisu dovoljno jasna. Deci koja imaju ADHD može da bude teško da ih upamte.
- Aktivnost 9: Možeš da učiniš svoje roditelje i nastavnike ponosnim
- Deca sa ADHD-om često upadaju u nevolje. Nastavnici se ljute na decu koja ne sede mirno. Roditelji se ljute na decu koja ne obavljaju svoje zadatke ili ne dovršavaju domaći. Ali, čak i ukoliko upadneš u nevolju, odrasli će imati više razumevanja ako inače činiš dobre i lepe stvari za druge.
- Aktivnost 10: Možeš da rešiš svaki problem
- Rešavanje sopstvenih problema deo je odrastanja i preuzimanja odgovornosti za sebe samog. Što više budeš znao o rešavanju sopstvenih problema, bolje ćeš se osećati u vezi sa samim sobom, a tvoji roditelji i nastavnici takođe će ceniti to što umeš sve više da se oslanjaš na sebe. Sposobnost rešavanja sopstvenih problema ne znači da ne možeš da tražiš pomoć. Ukoliko imaš problem iz kog ne umeš da nađeš izlaz, u redu je da od nekoga u koga imaš poverenja zatražiš pomoć.
- Aktivnost 11: Možeš da budeš sam svoj trener
- Mnogi ljudi naučili su da se na poseban način obrate sebi onda kada im je teško. Kada se obraćaš sebi na taj način, možeš da se ponašaš kao trener i podstakneš sebe da se više potrudiš.
- Aktivnost 12: Možeš da održavaš svoju sobu urednom
- Roditelji ne vole kada je soba njihovog deteta neuredna. Neki roditelji sami spremaju sobe svoje dece i potom se ljute na decu zbog njihove neodgovornosti. Neki roditelji kažnjavaju decu, a neki kažu: „Ako ne možeš da održiš sobu urednom, onda slobodno živi kao u svinjcu!” Rat sa roditeljima možeš da izbegneš tako što ćeš održavati sobu urednom i sklanjati za sobom svakog dana.
- Aktivnost 13: Možeš da učiniš školu lakšim i zabavnijim mestom
- Kongres SAD prihvatio je specijalan zakon o deci sa ADHD-om, koji pokazuje da ljudi koji vode zemlju razumeju da deci koja imaju ADHD boravak u školi nije jednostavan. Po ovom zakonu, škole moraju da imaju plan koji podrazumeva promene (ili prilagođavanja) u standardnim učionicama, kojim bi se deci sa ADHD-om pomoglo pri učenju. Neka od ovih prilagođavanja uključuju posebna mesta za učenje, tajmere koji deci pomažu da ostanu usredsređena, vremenski neograničene testove, kao i laptop računare i audio-snimače za decu koja imaju problema sa beleženjem.
Prevazilaženje školskih problema
Mnoga deca imaju probleme u školi, ali deca sa ADHD-om uglavnom imaju više pro-blema od druge dece. Imati ADHD znači imati teškoće sa pažnjom i koncentracijom, a upravo to je ono što nastavnici zahtevaju od tebe.
Za decu sa ADHD-om, škola može da znači i mnoštvo drugih izazova. Ukoliko želiš da budeš uspešan, moraš da radiš stvari na vreme; potrebno je da budeš uredan i organizo-van; takođe, važno je da budeš svestan svih školskih pravila i da ih se pridržavaš. Ukoli-ko imaš problem sa nekim od navedenih izazova koje škola stavlja pred tebe, aktivnosti u ovom delu biće ti korisne. I ne zaboravi – u tvojoj školi ima ljudi koji takođe mogu da ti pomognu. Nastavnici, savetnici, školski psiholozi, mentori, čak i školski administra-tivni radnici – svi oni mogu da ti pomognu. Nemoj se plašiti da tražiš pomoć kad ti je potrebna!
- Aktivnost 14: Možeš da se spremiš za školu bez žurbe
- Velikom broju dece teško je da se na vreme spreme za odlazak u školu. Većini se ne ustaje iz kreveta, pa zbog toga kasnije moraju da žure kako bi stigli na vreme. Većina roditelja ne voli da gunđa svojoj deci zbog toga, a u svakom slučaju, nije im ni milo kad njihova deca kasne. Jutro koje započne raspravom, može da upropasti ceo dan. Postoje neke jednostavne stvari koje mogu da ti pomognu da se ujutru spremiš na vreme.
- Aktivnost 15: Možeš da naučiš da ne kasniš
- Većina dece sa ADHD-om bez problema može da kaže tačno vreme, ali ipak im je teško da stignu na vreme, čak i ako nose ručne satove. Ona kažu da se uglavnom udube u nešto interesantno, i da zbog toga zakasne. Ali, ako se potrudiš, možeš da naučiš da stižeš na vreme.
- Aktivnost 16: Možeš da savladaš nevolje sa domaćim zadatkom
- Veoma mali broj dece voli da radi domaći, ali domaći ti pomaže da upamtiš ono što je rađeno na času. Ukoliko ne uradiš nešto od zadataka kod kuće, moraćeš više da radiš u školi, možda čak i za vreme raspusta.
- Aktivnost 17: Možeš bolje da se staraš o svojim stvarima
- Veliki broj dece, i odraslih takođe, ima problema sa organizacijom. Ne ostavljaju stvari na njihovo mesto i onda imaju teškoće da ih nađu. Više vremena odlazi na traženje stvari koja je ostavljena na pogrešnom mestu nego na odlaganje stvari tamo gde joj je mesto.
- Aktivnost 18: Možeš da znaš šta treba da uradiš i bez podsećanja
- Važno je da radiš određene stvari u određeno vreme. Moraš na vreme da se spremiš za školu, da uradiš domaći na vreme, odeš u krevet na vreme. Odrasli ne vole kad moraju da te podsećaju na ono što moraš da uradiš.
- Aktivnost 19: Možeš da tražiš pomoć onda kada ti je potrebna
- Neka deca misle da njihove molbe za pomoć uznemiravaju odrasle. Druga deca jednostavno zaboravljaju da su odrasli u stvari tu da im pomognu. Neka deca možda i ne shvataju da im je pomoć potrebna. Ali, važno je zatražiti pomoć onda kad ti je ona potrebna.
- Aktivnost 20: Možeš da prepoznaš trenutak kada ti je potreban odmor
- Neka deca ujutru su mrzovoljna, a neka posustaju po podne. Nekoj deci sa ADHD-om teško je da izvršavaju određene zadatke, poput zadataka iz matematike, ali zato satima mogu da igraju video-igre a da im ne postane dosadno. Ukoliko imaš problem u toku određenog doba dana, ili sa izvršavanjem specifičnih zadataka, važno je da umeš da prepoznaš kada je vreme da odmoriš i kako da se preusmeriš.
- Aktivnost 21: Možeš da izdržiš loše dane
- Neki dani teži su od drugih. Postoje dani kada se čini da je sve pošlo naopako. Učitelj viče na tebe ili te neko gnjavi, ili si izgubio nešto važno. Ali, čak i najteži dani lakši su kada zauzmeš pozitivan stav u vezi sa samim sobom i u vezi sa svojom okolinom.
- Aktivnost 22: Možeš da budeš spreman za testove
- Većina dece brine zbog testova. Ponekad je ta zabrinutost gora od samih testova! Ali, postoje jednostavne stvari koje mogu da ti pomognu da učenje i izradu testova učiniš uspešnijim.
Sklapanje i održavanje prijateljstava
Sa decom koja imaju ADHD uglavnom je zabavno provoditi vreme. Većina njih ima mnogo energije za igru i za sport, i mnogo ideja o tome šta bi mogli da rade. Zbog nekih ponašanja koja su karakteristična za ADHD, toj deci teško je da imaju bliske prijatelje. Ona uglavnom zaboravljaju koliko je važno da slušaju druge ili da uzmu u obzir ono što druga deca žele da rade. Nekoj deci koja imaju ADHD teško je da pamte pravila, ili im se ta pravila ne dopadaju i žele da ih promene. Drugoj deci sa ADHD-om pre postane dosadno nego njihovim drugarima, pa usled toga dolazi do rasprave.
Sticanje dobrih prijatelja važan je deo odrastanja. Aktivnosti u ovom delu pomoći će ti da nađeš dobre prijatelje i da izađeš na kraj sa decom koja ne žele da ti budu prijatelji.
- Aktivnost 23: Možeš da prepoznaš kada zadirkivanje postaje problem
- Deca koja imaju ADHD umeju da se ponašaju malo drugačije od druge dece. Ponekad ih druga deca zadirkuju zbog toga što suviše brzo ili suviše glasno pričaju, ili zbog toga što su njihove reakcije prenaglašene. Ne samo deca sa ADHD-om već i mnogobrojna druga deca bivaju zadirkivana zbog toga što su malo drugačija, i sva ta deca moraju da znaju kada zadirkivanje prelazi granicu i kada bi trebalo da bude prijavljeno odraslima.
- Aktivnost 24: Možeš da kontrolišeš svoj bes
- Svi smo mi ponekad ljuti, ali ako često imaš osećaj ljutnje, važno je da otkriješ zašto je to tako. Takođe, ako izražavaš svoj bes na način koji uznemirava druge ljude (vrištiš, uništavaš stvari, besniš, povređuješ ljude i slično) onda moraš naći bolje načine da izraziš svoja osećanja.
- Aktivnost 25: Možeš da pričaš o onome što te muči
- Svi imamo različita osećanja, ali o nekim osećanjima teže je pričati nego o nekim drugim. Nekoj deci teško je da kažu kada su ljuta. Nekoj drugoj deci teško je da kažu kada su tužna. Kada si ljubomoran, ili se osećaš krivim ili postiđenim, možda ćeš misliti da ti je teško da pričaš o osećanjima, ali razgovor o tome sigurno će ti pomoći da se bolje osećaš.
- Aktivnost 26: Možeš da naučiš da budeš omiljen u društvu
- Biti omiljen znači da te većina dece voli, a da te samo nekoliko njih ne voli. Svi bi hteli da budu omiljeni, ali ponekad ne razumeju šta to u stvari podrazumeva. Neka deca smatraju da moraju da nose određenu odeću, slušaju određenu muziku ili budu dobra u sportu kako bi bila omiljena. Ali, u stvari, deca koju druga deca vole zapravo su ona deca koja su ljubazna, spremna da pomognu i ona koja imaju razumevanja za druge.
- Aktivnost 27: Možeš da razumeš osećanja druge dece
- Da bi mogao da funkcionišeš u društvu, važno je da razumeš kako se druga deca osećaju. Odrasli ponekad kažu: „Moraš da se staviš u kožu druge osobe.” Postoji i izraz koji označava razumevanje osećanja drugih i njihov ugao posmatranja: „empatija”. Kada imaš empatiju, ponašaš se prema ljudima drugačije nego onda kad ne razumeš njihova osećanja. Dobri prijatelji uvek su empatični jedni prema drugima.
- Aktivnost 28: Možeš da pronađeš odlične prijatelje
- Neka deca žele da se druže sa drugom decom i da imaju prijatelje, ali provode mnogo vremena sama. Nekoj deci teško je da nađu dobre prijatelje. U svakom slučaju, biće ti lakše ukoliko naučiš važna pravila izgrađivanja i održavanja prijateljstva.
- Aktivnost 29: Možeš da se zabaviš skoro sa svakim
- Divno je imati dobre prijatelje, ali važno je umeti i zabaviti se sa decom koja ti nisu najbliži prijatelji. Biće ti jednostavno da se družiš sa drugom decom ako upamtiš neka jednostavna društvena pravila.
- Aktivnost 30: Možeš da imaš najboljeg prijatelja
- Najbolji prijatelj je neko sa kim možeš da radiš stvari u kojima oboje uživate. Najbolji prijatelj je neko sa kim možeš da pričaš gotovo svakog dana. Najbolji prijatelj je neko ko je uvek tu kad ti je potreban.
- Aktivnost 31: Možeš da budeš zabavan a da pritom nikoga ne uvrediš
- Neka deca vole da zbijaju šale unaokolo. Neka vole da se šale na račun druge dece. Neka deca vole da budu okrutna, kako bi nasmejala drugu decu. Zabavno je nasmejati druge, ali nije zabavno kada tvoje šale ili ponašanje povrede nečija osećanja.
- Aktivnost 32: Možeš da se izboriš za sebe
- Važno je umeti izboriti se za svoja prava. Ukoliko te neko gnjavi, moraš mu reći da prestane. Ukoliko neko uzme nešto što pripada tebi, moraš pokušati da uzmeš to nazad, a ukoliko ti je to teško, obrati se starijoj osobi. Niko nema prava da te povređuje, ni na koji način.
- Aktivnost 33: Možeš da naučiš kako da praviš kompromise i izbegneš svađu
- Svi se ponekad raspravljaju, ali neka deca kao da se raspravljaju sve vreme, posebno neka braća i sestre. Previše rasprave, kod kuće ili u školi, uvek je problem. Ukoliko si i ti jedan od onih koji se mnogo raspravljaju, bio bi mnogo srećniji kada bi naučio kako da praviš kompromise i izbegneš svađe.
Osećati se dobro u vezi sa samim sobom
Imati ADHD ponekad može da bude teško. Ali, važno je upamtiti da povremeno svi imaju probleme. Niko nema „savršen” život. Za razliku od nekih drugih problema, ADHD može da te dovede do nevolje i u školi i kod kuće. Čak i ako odrasli i deca znaju da imaš ADHD, ponekad će možda izgubiti strpljenje, kritikovati te ili čak kazniti zbog određenog oblika ponašanja. Loši odnosi sa drugima mogu dovesti do drugog proble-ma, koji bi mogao biti ozbiljniji i od samog ADHD-a. Ukoliko ljudi nastave da ti govore da je to što radiš pogrešno, možda ćeš početi da se osećaš kao da zaista nešto nije u redu sa tobom. A to jednostavno nije istina.
Aktivnosti u ovom poglavlju pokazaće ti da je ADHD problem sa kojim možeš da živiš i koji čak možeš da posmatraš kao specijalan poklon. Možeš da naučiš da kontrolišeš probleme u ponašanju koje nosi ADHD i pokažeš svetu sve ono što te čini posebnim.
- Aktivnost 34: Možeš da budeš različit, a prihvaćen
- Neka deca sa ADHD-om dobijaju pomoć u obrazovnim centrima ili od personalnog asistenta, dok druga deca sa ADHD-om imaju posebne uslove u školi. Svako na ovome svetu ima nešto što ga čini drugačijim, i to što si različit ne znači da nešto nije u redu sa tobom.
- Aktivnost 35: Možeš da prepoznaš svoje specijalne talente
- Deca sa ADHD-om uglavnom imaju specijalne talente. Uglavnom imaju veoma razvijenu maštu, mnogo entuzijazma i veoma interesantna stanovišta sa kojih sagledavaju probleme.
- Aktivnost 36: Možeš zdravije da se hraniš
- Neki ljudi misle da određeni sastojci u hrani čine da deca koja imaju ADHD budu još više „hiper”, i otežavaju im koncentraciju. Mnogi misle da simptomi ADHD-a mogu da se ublaže primenjivanjem zdrave ishrane. Svi se uglavnom slažu u tome da zdrava ishrana podrazumeva uravnotežen unos proteina, belančevina, povrća i voća, uz najmanju moguću količinu brze hrane i slatkiša.
- Aktivnost 37: Možeš bolje da spavaš
- Veliki broj dece sa ADHD-om ima problema sa spavanjem. Teško im je da zaspe ili se bude u toku noći. Kad nemaš dovoljno sna, razdražljiv si u toku dana i teško ti je da budeš koncentrisan u školi.
- Aktivnost 38: Možeš da ograničiš vreme koje provodiš uz TV i video-igre
- Skoro sva deca vole da gledaju TV i igraju video-igre. U redu je ponekad primenjivati navedene aktivnosti, ali ne previše. Mnogo vremena provedenog ispred TV-a ili kompjuterskog ekrana može da bude veoma nezdravo.
- Aktivnost 39: Možeš da budeš odgovorno dete
- Učenje prihvatanja odgovornosti važan je deo odrastanja. Deca mogu da nauče da budu odgovorna i treba da vode računa o svojim zadacima i školskim obavezama. Ali, to je samo početak. Deca bi trebalo da budu odgovorna i prema svojim kućnim ljubimcima, prema prirodi, prema obavezama u kući i tako dalje. To je veliki posao, ali što odgovorniji postaneš, bolje ćeš se osećati u vezi sa samim sobom.
- Aktivnost 40: Možeš biti ljubazan i spreman da pomogneš drugima
- Imati ADHD uglavnom podrazumeva da imaš različite probleme sa ponašanjem. Možda imaš problem da se pridržavaš pravila ponašanja kod kuće i u školi ili često upadaš u nevolje. Ali, svi cene decu koja su ljubazna i spremna da pomognu. Ukoliko si ljubazan i spreman da pomogneš, odrasli će ti posvetiti više pažnje i imaće više strpljenja sa tvojim problemima.
- Aktivnost 41: Možeš da imaš skladniju porodicu
- Svaka porodica ima i probleme među svojim članovima, ali većina tih problema je rešiva. Redovni porodični sastanci pružiće priliku članovima porodice da kažu ono što im je na umu i predlože nova rešenja.
- Aktivnost 42: Možeš da dobiješ pomoć onda kada ti je potrebna
- Divno je biti dete, ali ponekad je i teško. Možda imaš probleme sa drugarima, školskim obavezama, porodicom ili čak zdravljem. Koji god problem da imaš, razgovor o onome što te muči uvek pomaže. Većina dece razgovara sa svojim roditeljima kada ih nešto tišti, ali neka deca radije pričaju sa savetnikom, ujakom, tetkom, bakom ili dekom.
- Aktivnost 43: Uradio si odličan posao!
- Ukoliko si dovršio sve aktivnosti iz ove radne sveske (ili bar većinu njih), onda si naučio mnogo o ADHD-u. Čestitam! Učiti o samom sebi nije isto što i učiti čitanje ili učiti podatke iz knjige. Ne uči se samo iz knjiga već i iz razgovora sa drugima i iz sopstvenog životnog iskustva. Deca sa ADHD-om uglavnom nauče mnogo kroz priču sa drugom decom koja imaju ADHD. Ukoliko razgovaraš sa decom koja takođe imaju ADHD, čak i sa tinejdžerima ili odraslima sa ADHD-om, možeš da naučiš mnogo o sebi.